Onmiddellijk na het beëindigen van de exploitatie van de MB op 10 mei 1939 werd het spoor opgebroken. Dat werk vorderde goed en in september 1939 was het hele traject 'railvrij'.

De locomotief-/rijtuigloods van de MB in Meppel werd, tot het jaar 1964, gebruikt door de glashandel Kuurman Glas. Deze firma had in dit gebouw een opslagplaats/werkplaats. Hoewel de rails op het hele traject verwijderd was, lag er nog rails in de loods toen deze in 1964 gesloopt werd.

De MB had in De Wijk, de Stapel en de Bloemberg in totaal 4.00.17 ha grond. De gemeente De Wijk wil deze grond kopen om vooral de wegen te verbreden en te verbeteren. De vraagprijs van de grond is fl. 8.483,65, inclusief alle lusten en lasten. B en W vonden dit billijk en de raad besluit tot de aankoop. GS van Drenthe echter vernietigen dit raadsbesluit, omdat zij de grond te duur (!) vinden. Na overleg wordt de grond opnieuw aangeboden, nu voor een bedrag van fl. 5.602,38 ofwel fl. 0,14 per m2. Hiermee gaat de raad opnieuw akkoord en GS hebben ook geen bezwaar meer.

Op 5 november 1947 meldt het Nieuwsblad van het Noorden dat de NS belangstelling heeft voor de aandelen EDS, DSM en MB. De NS is bereid om voor de aandelen EDS 150%, de aandelen DSM 140% en voor de aandelen MB 40% te betalen. Bijzonderheid hierbij is dat oprichtersbewijzen van de DSM nog eens fl. 5000 per stuk opbrengen.

Hoe het bovenstaande precies verlopen is, is niet helemaal duidelijk, maar vanaf 1949 zijn de NS en de NBM de aandeelhouders van de MB. In 1951 worden de aandelen MB (weer?) overgenomen door de EDS, die op dat moment in eigendom is van de NS. In dat jaar gaat de MB in liquidatie. De liquidatie wordt pas in 1972 volledig afgewikkeld.

 
 
 
 
© WAEGH