Nadat op 1 oktober 1867 het SS Station Meppel in gebruik genomen was, ontstonden er vrij snel nieuwe plannen voor aanvullende verbindingen. In 1875 richtte Gedeputeerde Staten van Drenthe een adres aan de Tweede Kamer om geen goedkeuring te verlenen aan plannen voor de aanleg van Spoorwegen voor rekening van de Staat, als daarbij niet o.a. het traject Meppel-Almelo werd opgenomen. Het mocht niet baten. De aanleg van de lijn Meppel-Almelo werd in de Tweede Kamer verworpen met 51 tegen 21 stemmen. In dezelfde vergadering werd de aanleg van de lijn Zwolle-Almelo goedgekeurd.

In 1890 werd er een nieuwe poging ondernomen om een spoorverbinding te realiseren met Meppel. Twee inwoners van Meppel, te weten J. Blom, kassier, en C.W. Snellebrand, civ.ing. vroegen een concessie aan voor de aanleg van een stoomtramweg van Meppel via De Wijk naar Balkbrug. Te Balkbrug zou het spoor aansluiten op de lijn Dedemsvaart SS-Heemse van de N.V. Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij. Zij vragen GS van Drenthe om een ruime subsidie te verlenen voor de aanleg van de tramweg. Na realisering willen ze de lijn verlengen naar Almelo. Of deze verlenging naar Almelo erg serieus was valt te betwijfelen. Wellicht probeerde men, gelet op het mislukken van de spoorlijn Meppel-Almelo, GS gunstig te stemmen.

De gemeenteraad van De Wijk was tegen de aanleg van de lijn. Zij vond de wegen in De Wijk te smal en de landbouwende bevolking zou er veel ongerief van ondervinden. In juli 1891 beschikten GS afwijzend op de subsidie-aanvraag. Hierna delen de concessionarissen in november 1892 aan GS mede dat zij hun pogingen om de stoomtramweg Meppel-Balkbrug te realiseren staken. In de brief waarin zij dat aan GS mededelen beklagen zij zich over het gebrek aan medewerking. Zij gebruiken hiervoor het woord 'gedwarsboomd', waartegen GS dan weer protesteren. Omdat de lijn deels in Drenthe en deels in Overijssel lag, werd ook GS van Overijssel van het stoppen van het project op de hoogte gebracht, echter zonder de kritiek die GS van Drenthe kreeg.

Kortom de twee pogingen om iets van de grond te krijgen op het gebied van spooraansluitingen in Meppel waren mislukt.

 
 
 
 
© WAEGH