In februari 1907 vond de aanbesteding plaats van de aanleg van de tramweg en de bouw van de remises te Meppel en Balkbrug en het tramstation te Meppel. De aanbesteding wordt in twee delen gesplitst:
- het eerste deel bestaat uit het maken van de twee remises te Meppel/Balkbrug en het
  tramstation te Meppel
- het tweede deel bestaat uit het aanleggen en de levering van de aard baan met
  kunstwerken, spoor en wissels

De aanbesteding van de gebouwen werd gewonnen door J.B. Hoff te Steenwijkerwold die de laagste inschrijver was met een bedrag van fl. 16.880. De aanleg van de overige infrastructuur, zoals de aarden baan met spoor en wissels werd gegund, aan H.J. ten Siepe te Winterswijk voor een bedrag van fl. 69.745.

In maart 1907 werd een begin gemaakt met de aanleg van de lijn aan beide begin -/ eindpunten in Meppel en Balkbrug. Behalve het stationsgebouw te Meppel, dat in steen werd uitgevoerd, waren alle gebouwen van hout. Te Balkbrug en Meppel werden er emplacementen aangelegd. Ook werd er in Balkbrug een aansluiting gerealiseerd op het net van de N.V. Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij. Deze aansluiting was vooral van belang voor het goederenvervoer. In Meppel was het niet mogelijk om een aansluiting te realiseren, omdat de spoorbreedte van de tram (1067 mm) verschilde van de SS (1435 mm). Wel waren hier verschillende los- en overgavesporen. De aanleg van de lijn verliep over het algemeen voorspoedig.

Er zijn twee incidenten bekend. Het eerste voorval was de frictie tussen de jeugd van De Wijk en de spoorwegarbeiders over de houding van laatstgenoemden t.o.v. de jongedames van het dorp. De tweede gebeurtenis die het vermelden waard is betrof de ontsporing in oktober 1907 van twee wagens met railstaven. De oorzaak was het verkeerd beladen/ontladen van de wagens. Persoonlijke ongelukken deden zich hierbij niet voor. Begin februari 1908 werd de lijn gereed opgeleverd.

 
 
 
 
© WAEGH