De MB was een kleine maatschappij, daarom werd de explotatie van de lijn in handen
gegeven van de N.V. Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij. De opbrengsten werden via een verdeelsleutel aan de MB uitgekeerd.

Nog voor de tram begon te rijden waren er al klachten over de dienstregeling. De aankomsttijden van de tram in Meppel sloten slecht aan op de vertrektijd van de sneltreinen van de SS en de aanvangstijden van scholen. Kennelijk behoefde de dienstregeling ook de goedkeuring van de gemeente Meppel, want op 22 april 1908 werd de zomerdienstregeling in de gemeenteraad goedgekeurd met 9 tegen 3 stemmen. In 1911 deed de DSM een poging om de goedkeuring van de gemeente Meppel van de dienstregeling te beëindigen, maar de gemeente wil deze 'medezeggingschap' niet opgeven.

Het vervoer op de lijn ontwikkelde zich in het begin redelijk. Zo werden in het openingsjaar meer dan 80.000 passagiers vervoerd. Het goederenvervoer is echter nooit bovengemiddeld geweest. Veelal werd gereden met gemengde trams, d.w.z. met goederen- en personenrijtuigen in één tram. Behalve passagiers, goederen en vee werd er ook post vervoerd. Enkele wagens hadden daartoe een postafdeling, waarin de post gesorteerd kon worden.

Voor de aanleg van het Wilhelminapark in Meppel werden door de MB enorme hoeveel heden zand vervoerd. In eerste instatie werd er in 1914 en 1915 60.000 m3 uit De Wijk en de Stapel aangevoerd. Het zand kostte fl. 0,63 cent per m3. In 1916 werd nog eens 32.000 m3 besteld. Tenslotte werd er na de openstelling van het park in 1919 nog eens 40.000 m3 getransporteerd, om het gebied tussen het toenmalige park en de Reest op te hogen. Het zand werd aangevoerd uit Rogat en de prijs was inmiddels gestegen tot fl. 1,43 per m3.

Het ene jaar verliep de exploitatie wat beter dan het andere jaar. De MB opereerde in de marge, wat aan het verloop van de dividenduitkeringen goed is af te lezen. Onder het kopje DIVERSEN vindt u een overzicht hiervan over de jaren 1908 en met 1934.

 
 
 
 
© WAEGH